Crash-test Trabanta
Šance na přežití
Odborníci zabývající se aktivní a pasivní bezpečností dlouho tvrdili, že "plastová bomba" nedopadne při bariérové zkoušce dobře. Redakce časopisu AUTO BILD zakoupila za necelé čtyři tisíce marek nový model 601 a poskytla jej pracovníkům německé stanice technické kontroly (TUV), kteří vůz přestříkali na matně žlutou barvu určenou pro bariérovou zkoušku. Světelné reflexy na lesklém laku by nepříznivě ovlivnily kvalitu záběru sedmi rychlokamer s frekvencí 1000 snímků za sekundu. Při mnohých nehodách nenarazí vůz na překážku čelně, ale spíše šikmo zleva. Právě proto se odborníci ze stanice technické kontroly rozhodli provést boční náraz na levou přední stranu. Při rychlosti 45km/h, která je při zkouškách obvyklá, se v převážné většině případů zdeformuje přední část až k přední nápravě. To znamená, že už tato nárazová rychlost je na hranici bezpečnosti cestujících. Palivová nádrž je navíc umístěna vpředu a duroplastová karoserie hoří velice dobře. Mohou vůbec cestující nehodu přežít? Tuto otázku mají zodpovědět dvě zkušební figuríny v hodnotě 200 tisíc marek, které "usedají" na přední sedadla. Každá je spojena svazkem kabelů s počítačem zjišťujícím největší intenzitu nárazu na hlavu, břicho a hruď při střetu z nejrůznějších úhlů.
Překvapivý výsledek
Jakmile udeří hlava na volant, změří se síla nárazu (HIC) charakterizovaná bezrozměrným číslem. Dojde-li k překročení hranice HIC=1000, je figurína "mrtva", neboť tak silný náraz nemůže člověk přežít. Tři, dva jedna - teď! Zkušební technik mačká spínač. Ocelové lano se napíná a jako žlutý blesk se vůz vymrští proti betonové zdi. Rána. Je až neuvěřitelné, jak karosérie přečkala náraz, dokonce i dveře jdou dobře otevřít a zavřít. Také uchycení sedadel a bezpečnostních pásů je v pořádku. Dr. Heuser, vedoucí oddělení pasivní bezpečnosti, zůstává opatrný: "Více řeknu, až vyhodnotím naměřené údaje." Plastová kapota je popraskaná, ostré hrany trčí ven. Vylomená tyč řízení a zdemolovaný volant jsou běžné následky bariérové zkoušky. Jiné malé vozy vypadají často mnohem hůře. Všechny překvapila neporušená palivová nádrž. Během několika minut prozradil počítač první naměřené hodnoty. Řidič (HIC=727) měl štěstí a vážnou nehodu by přežil. Díky bočnímu nárazu dopadl obličejem na elastické paprsky volantu a ne na jeho tvrdý střed. Pouze s poraněným obličejem by z havárie vyvázl spolujezdec, protože hodnota HIC=438 je dostatečně vzdálená od smrtelné hranice HIC=1000. Zranění zad, hrudi a nohou jsou u těchto nehod obvyklá. Je vůbec možné, aby Trabant se zastaralou konstrukcí byl ve své třídě srovnatelný s vozy Fiat Panda, Seat Marbella, Ford Fiesta nebo VW Polo? Ano, a to právě zásluhou této zastaralé konstrukce tuhého podvozku, který pohltil větší část nárazové energie. Mnohem hůře by dopadl náraz do dveří z boku, nebo náraz ze zadu.
Komentáře
Přehled komentářů
No jsem prekvapen, ale o trabantu jako bezpecnem aute bych se vyjadroval opatrne :)
trabanat
(adam, 14. 4. 2007 11:16)
slušný chtěl bych se zeptat jestli mi neumístíš odkaz na své stránky
www.tgkv.estranky.cz
???????
(Scary_movie, 16. 3. 2007 8:30)Trabi je bezpečnější než moje šáde??? Jdu do trabiho:-)
Když tě tak baví
(trabistar, 12. 5. 2006 21:52)
fičák na čtyřkolkách doufám ,že ukážeš co dokážeš na srazu kam míří elita - Tedy v lázních Luhačovice. www.trabi601.wz.cz
čus bus trabantus
Třeba časem
(Admin, 14. 4. 2006 8:22)Třeba časem, až mě omrzí život, tak je sem někdo dá ;-) A když ne sem, tak třeba jinam...
Crash-test
(trabistar, 14. 4. 2006 7:56)Petře já myslel, že tu ukážeš fota s crash-testu "Fialáka". To by bylo jistě zajímavější
Bezpecnost?
(Kamil, 17. 5. 2007 22:40)